ENTREVISTA

La Lola és una jove mestra (té 32 anys) d’Educació Infantil en una escola pública. Encara no és funcionària i enguany ha començat en un centre en el que, des de fa dos anys, treballen amb PDI. Ella, fins al moment, mai havia fet servir aquest recurs educatiu, i és per això que hem volgut parlar amb ella.


1.Quins són els canvis sobre les TIC que has observat en l’escola des de que tu vas començar a donar classe fins a l’actualitat?

Bé, jo porto 9 anys treballant com a mestra, i la veritat és que els canvis en el que a noves tecnologies es refereix, han estat molt grans.
Quan jo vaig començar ni tan sols hi havia DVD’s, utilitzàvem vídeos VHS i els CD’s tampoc estaven gaire de moda. Avui dia no només tenim les PDI, sinó també els DVD’s, ordinadors en condicions (quan jo vaig començar a treballar, en moltes escoles hi havia aula d’informàtica on la meitat d’ordinadors no funcionaven, no tots tenien accés a Internet...). La veritat és que ha canviat tot molt, i per millor.

2. Veig que teniu PDI, personalment què en penses d’aquesta nova eina?

Ufffff (riu), és fantàstica. Podem treballar com a pissarra convencional, posar presentacions, fotos, vídeos, pelis..., vols que continuï? És un dels millors invents per les escoles que he vist en els últims anys. Ens fa la feina molt més fàcil i s’optimitzen recursos. Abans, si volíem veure una peli havíem d’anar a una sala (agafa els nens, que facin filera, que callin pel passadís per no molestar... una Odisea). Avui no hem de sortir de classe. La canya!!!

3. Personalment, l’utilitzes molt sovint?

Síiiii!!!! Ara no sabria viure sense ella. Pràcticament amb tot el que fem utilitzem la PDI. És un gran invent.

4. Has deixat d’utilitzar la pissarra convencional?

No, tot i que utilitzo molt més la pissarra digital. Considero que són eines complementàries, que es poden fer servir indistintament. Per segons quines coses utilitzem la PDI, però quan treballem la lecto-escritpura fem servir la pissarra convencional, ja que moltes vegades els nens els hi costa escriure en la pissarra digital, i no tant en la convencional. Hem de fer servir totes les eines de les que disposem, així l’educació escolar serà molt més enriquidora per a tots.


5. Influeix en els nens treballar amb la PDI? En què?

Sí, influeix i molt positivament. Crec que el rol educatiu varia molt quan utilitzem aquesta nova eina. Els nens estan molt més motivats, inclús els que són més tímids. Però l’important no és la eina en sí, sinó saber-la utilitzar. Hi ha nombroses possibilitats i com a mestres hem de conèixer-les totes. No val de res disposar de TIC en les escoles si els mestres no ens posem les piles, no aprenem a utilitzar-les i realitzem activitats molt més innovadores.

6. Em comentes que els nens estan més motivats, però no creus que d’aquí a uns anys, quan les PDI’s ja no siguin una cosa innovadora, deixaran de tenir tant d’interès pels alumnes?

Segurament, això és com tot. Quan una cosa és innovadora genera gran interès, però quan ja es converteix en “normal”, s’acaba perdent aquest interès. Tot i això, i tal i com he comentat anteriorment, l’important són les activitats innovadores i interessants que intentin portar a terme els mestres, independentment de les TIC. Jo fins ara no havia treballat amb la PDI i sempre havia intentat confeccionar activitats potents i interessants pels nens. No són les noves tecnologies, sinó l’actitud dels mestres.


7. Tu has arribat enguany a l’escola, però les PDI ja estaven instaurades fa un parell d’anys, has tingut moltes dificultats per dominar aquesta eina?

Home, hagués preferit fer els cursos que van realitzar els companys en el seu moment, però la veritat és que la meva paral•lela m’ha ajudat molt. Si estàs acostumada a treballar amb ordinadors, la veritat és que poc a poc vas aprenent i agafant-li el “tranquillo”. És qüestió de temps i de treballar-hi, equivocar-te, tornar a començar..., com tot en aquesta vida.

8. Volem saber l’opinió de l’Anna, la paral•lela de la Lola i que té 48 anys. Anna, quina opinió tens de la PDI?

És una gran eina, un gran invent. Jo al començament estava esgarrifada, el meu nivell informàtic era menys que bàsic, però amb els cursos de formació i una actitud molt positiva, la veritat és que la faig servir per tot, ara no podria viure sense ella, jajajaja.


9. Creieu que en totes les escoles on hi ha PDI, els mestres les utilitzen tan normalment com vosaltres?

Lola: segurament hi haurà gent de tot, però jo sóc positiva i crec que la majoria sí.
Anna: jo no sóc tan positiva, deu ser l’edat. Jo crec (i sé) que hi ha mestres que no la fan servir, que prefereixen la pissarra convencional. Així no ens modernitzarem mai i l’escola ha d’estar d’acord amb la realitat social, i en aquesta, les noves tecnologies són importantíssimes.

10. Lola, puntua la PDI de l’1 al 9 i explica’m el per què.

9, perquè en aquesta vida no hi ha res perfecte. Jejejejeje.

Gràcies pel vostre temps i espero que continueu amb aquestes ganes sempre!



RECURSOS INTERESANTS

Seguidament, posem al vostre abast diferents recursos, materials, coses interessants per poder treballar amb els més petits. Esperem que us agradi!

DOKI DESCUBRE COMPUTADORA

Doki és un personatge de dibuixos animats que ensenya als més petits diferents activitats quotidianes per a que les aprenguin i les comencin a fer.
Afegim la pàgina del Doki on podeu trobar diferents activitats molt interessants.
A continuació si cliquem al Doki de la imatge podeu veure com surt explicant com utilitzar l'ordinador dirigit als més petits.

BIBLIOTECA ESCOLAR INFANTIL

A continuació, us mostrem una pàgina dirigida als més petits on poden trobar material de tot tipus que ells poden manejar amb molta facilitat.

Clicant a la imatge ja podreu accedir a la pàgina oficial.
Apa, animeu-vos a descobrir-la!